wo 30 okt 2019

De 7 Gouden Vragen Aan… regisseur Sophie Dros

In 2017 interviewden we Sophie Dros, de regisseur van KING OF THE CRUISE, voorafgaand aan de 37ste editie van het NFF. Zij was toen met haar documentaire GENDERBENDE genomineerd voor de NFF Debuutcompetitie, die ze uiteindelijk ook gewonnen heeft. In de rubriek De 7 Gouden Vragen Aan voelde het NFF haar aan de tand.


Naam: Sophie Dros
Geboortedatum: 15 april 1990
Vorig: o.a. MY SILICONE LOVE (NFF 2015)
Huidig: GENDERBENDE (NFF 2017)

Over GENDERBENDE: “Vaak komen mijn films voort uit onderwerpen die ik niet begrijp. Zo wilde een vriend van mij een paar jaar geleden mannelijke hormonen slikken, waarop ik direct dacht dat hij transgender wilde zijn. Dat vond hij te kort door de bocht, hij wist niet of hij nu vrouw of man was. Ik vond het heel verwarrend en tegelijkertijd interessant. Blijkbaar had ik de behoefte om er een label aan te hangen en kon ik het niet goed plaatsen. Ik ben het steeds verder gaan onderzoeken, totdat ik het wél begreep.”


1. Wat is je meest memorabele moment tijdens het Nederlands Film Festival tot nu toe?
“Twee jaar geleden stond ik met mijn afstudeerfilm MY SILICONE LOVE op het NFF. Ik was net afgestudeerd en stond helemaal aan het begin van mijn carrière. Nu vind ik het heel bijzonder dat ik wéér op het NFF mag staan met mijn lange documentaire en ben ik ook nog genomineerd voor de Debuutcompetitie. Dat vind ik echt te gek!”

2. Hoe voelt het om genomineerd te zijn voor de Debuutcompetitie?
“Ik had dat niet durven hopen, daar ben ik natuurlijk heel blij mee. Dat ik met mijn debuutfilm genomineerd zou worden had ik niet verwacht. In de praktijk heb je als filmmaker vaak te maken met teleurstellingen, dus je moet ook niet te veel hopen. Een vriend van me zei: ‘Je kunt maar één keer genomineerd worden voor een debuutcompetitie. Het is je eerste film en je wordt gelijk genomineerd: dat is heel knap.’

Tegelijkertijd maak ik films niet om een prijs te winnen. Vooral belangrijk is dat ik mensen kan raken met mijn film. Dat een middelbare scholier mij bijvoorbeeld mailt dat de film echt zijn leven heeft veranderd. Daar doe ik het voor en daar kan eigenlijk geen prijs tegenop.”

3. Wat weet niemand over jouw vak?
“Veel mensen denken dat het vak heel glamorous is en dat je de hele wereld over reist. Op de rode loper heeft iedereen een mooi pak aangetrokken, maar in de realiteit werk je echt heel lang en intensief aan een film, voor heel weinig geld. De films maak ik samen met oud-studiegenoten van de Filmacademie. Dat is superleuk, maar we hebben ook vaak ruzie tijdens het maakproces. Dat hoort er een beetje bij, maar vind ik aan de andere kant ook wel mooi. Tijdens de montage zit je tien weken lang met elkaar in een hokje. Je bent heel eerlijk tegenover elkaar en legt op die manier de lat hoog. Ik slaap in die periodes bijna niet, de film moet écht goed worden. Gelukkig heeft iedereen in mijn crew een enorme drive om de film perfect te maken.”

4. Welke Nederlandse film móet je gezien hebben?? 
“Nederland heeft heel veel goeie documentaires, zoals THOSE WHO FEEL THE FIRE BURNING van Morgan Knibbe, A FAMILY AFFAIR van Tom Fassaert en DE REGELS VAN MATTHIJS van Marc Schmidt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar A FAMILY AFFAIR, dan houd ik heel erg van het wisselende perspectief. Het hoofdpersonage vind ik eerst onsympathiek, maar later realiseer ik me dat het ook wel zielig en ontroerend is. Dan wordt je helemaal meegetrokken in de film en dat vind ik erg knap.”

5. Welk personage uit een (Nederlandse) film zou je willen zijn?
“Dat is een hele lastige vraag. Ik vrees dat ik niet echt een fictief personage zou willen zíjn. Ik zou wel bepaalde attributen van films willen hebben, zoals de onzichtbaarheidsmantel van Harry Potter. Of de toverstaf. Af en toe een superkracht hebben is ook niet verkeerd.”

6. Met wie zou je graag nog willen samenwerken?
“Ik heb nu niet één iemand waarvan ik denk OMG daar wil ik écht mee samenwerken. Op dit moment vorm ik al een heel goed team met mijn oud-studiegenoten van de Filmacademie, maar ik sta wél altijd open voor nieuwe samenwerkingen. Nadat ik ben afgestudeerd heb ik me aangesloten bij Halal Film & Photography en daar heb ik veel nieuwe mensen leren kennen, wat ik ontzettend leuk vind”

7. Welk jong talent in het vak moeten we zeker in de gaten houden?
“Dat is de filmcomponist waar ik mee samenwerk en het is echt een megatalent. Ik denk dat nog niet veel mensen hem kennen: Thomas Goralski. Sinds het derde jaar van de Filmacademie werken we samen. Hij woont in Zwitserland en we hebben via Skype contact.
Ik leg dan bijvoorbeeld uit: ‘ik heb muziek nodig waarbij je voelt dat het bijna het einde van de film is, dat is een euforisch gevoel. Tegelijkertijd moet de rest van de film ook nog voelbaar zijn en dat we hoop voor de toekomst hebben. Vervolgens moet er een klein dipje zijn in de muziek zodat er een quote kan komen.’ Dan reageert hij met: ‘Aha, I know what you mean’ en krijg ik midden in de nacht iets opgestuurd wat precies is wat ik in mijn hoofd had. Dat is heel erg knap. Ik vind het heel goed als je woorden om kunt zetten in muziek.”
Hij heeft ook de muziek gecomponeerd voor de One Night Stand-film JUNGLE die een aantal nominaties heeft ontvangen voor een Gouden Kalf.”

Oké, laatste vraag: Waarom moeten mensen absoluut naar GENDERBENDE komen kijken?
“Eerlijk gezegd vind ik zelf veel programma’s over gender een beetje vermoeiend omdat je al op je flikker krijgt voordat je weet waar het precies over gaat. GENDERBENDE is niet belerend en wil ook geen enorm statement maken. Met GENDERBENDE vertel ik het verhaal van vijf jonge mensen die zich geen man en geen vrouw voelen maar iets daartussen in. Alle vijf de personages zijn compleet verschillend van elkaar en het enige dat ze gemeen hebben is dat ze zichzelf niet in een hokje plaatsen. Ik wil mensen graag uitnodigen om de film te bekijken en zelf na te denken over wat ze ervan vinden. Misschien kunnen zij met deze film hun blik verruimen.”


Benieuwd KING OF THE CRUISE, de nieuwste film van Sophie Dros?

Bestel nu je tickets